AbuAqil Adnan
Doa kali ini ialah dibaca bila kita mendapat pujian daripada seseorang. Tiada siapa yang tidak suka dipuji. Pujian sebenarnya sangat berbahaya kerana boleh menyebabkan seseorang itu menjadi ujub ( bangga diri) dan sombong. Hanya Allah sahaja yang layak dipuji secara mutlak. Rasulullah SAW juga tidak suka bila melihat orang lain memuji-muji. Sabdanya :
"Bila kamu melihat orang-orang yang sedang memuji-muji dan menyanjung-nyanjung maka taburkanlah pasir ke wajah-wajah mereka." ( Imam Ahmad)
Oleh yang demikian rasulullah saw mengajar kita agar membaca doa ini agar kita terselamat daripada sifat-sifat keji yang boleh membinasakan diri kita. Doanya ialah :

اَللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِيْ بِمَا يَقُوْلُوْنَ، وَاغْفِرْلِيْ مَا لاَ يَعْلَمُوْنَ وَاجْعَلْنِيْ خَيْرًا مِمَّا يَظُنُّوْنَ

Maksud : Ya Allah, semoga Engkau tidak menghukumku karena apa yang mereka katakan. Ampunilah aku atas apa yang tidak mereka ketahui. [Dan jadikanlah aku lebih baik daripada yang mereka sangkakan.( Imam al-Bukhari dalam al-Adabul Mufrad,disahihkan oleh al-Albaniy)

Semoga Allah merahmati kita semua dan membimbing kita ke jalan yang diredaiNya.

0 reply:

Copyright 2012 Islam Agamaku
Islam Agamaku Free Premium Blogger™ template by Muhammad Akram